W mgnieniu oka

Witaj na prywatnej stronie blinkkina. Zapoznaj się z informacjami na temat bloga i autora. Subskrybuj witrynę przez kanał atom lub zobacz ostatnie komentarze. W wolnej chwili odwiedź mojego mikrobloga na identi.ca.


Steam dostępny na Macu

· artykuły · skomentuj

Valve podało oficjalnie do informacji, że usługa dystrybucji on-line Steam, dająca dostęp do ogromnej liczby tytułów gier będzie dostępna na Macu od kwietnia.

Popularny system stworzony przez Valve, z takimi tytułami jak Left 4 Dead i nadchodzącym Portalem 2, a także grami innych producentów, będzie dostępny na komputerach Apple po raz pierwszy.

Zamiary zostały zasygnalizowane przez serię plakatów, które przedstawiały postacie z gier Valve w retro reklamach Apple. Dan Connors, CEO Telltale Games stwierdził, że Apple i Steam pasują do siebie naturalnie.

„Jeśli istnieje podobne rozwiązanie do iTunes na PC dla gier, to jest to Steam,” powiedział Connor. „Będziemy, więc mieli dwóch gigantów dystrybucji elektronicznej obok siebie.”

Steam jest najpopularniejszą platformą dystrybucji elektronicznej na PC, udostępniając ponad tysiąc tytułów gier dla 25 milionów użytkowników. Odważne szacunki mówią, że Steam jest odpowiedzialny za 70% sprzedaży elektronicznej gier. Przeniesienie usługi na Maca oznacza zwiększenie wyboru, szybsze aktualizacje i bardziej epizodyczną zawartość dla tradycyjnie małej liczby gier na komputerach Apple.

Podejście Valve do gier koncentruje się na udostępnianiu rozwijających się produktów, które są cały czas aktualizowane według współzałożyciela firmy Gabe Newella.

„Tradycyjny model tworzenia gier opiera się na bardzo długim czasie produkcji, gdzie klienci muszą czekać kilka lat na pojawienie się tytułu w sklepach,” stwierdził Newell. „Utrudnia to podejmowanie decyzji na podstawie opinii potencjalnej grupy docelowej, a klienci tego nie lubią. Gracze chcą być częścią społeczności, która otrzymuje rezultaty prac poprzez codzienne aktualizacje.”

„Mac reprezentuje świetną okazję na dostarczenie tych rzeczy.”

Przeniesienie Steam na Maca da graczom współmierne korzyści, powiedział Gabe:

  • Gracze, którzy kupii gry Valve w wersji na PC, będą mogli skorzystać z odpowiedników na Macu bezpłatnie, za pomocą Steam Play.
  • Dzięki funkcji Steam Cloud wprowadzonej przez firmę w 2008 roku, gracze będą mogli odtworzyć zapisane stany gry, bez względu na wersję z której korzystają. Jeśli grałeś w Half-Life 2 na swoim domowym PC, będziesz mógł kontynuować grę na MacBooku, od miejsca, gdzie skończyłeś.

„Sprawdziliśmy kilka metod dostarczenia gier na Maca, ostatecznie zdecydowaliśmy się na natywne wersje zamiast emulacji,” poinformował John Cook, kierownik rozwoju Steam.

„Traktujemy Maca jako pierwszorzędną platformę, więc przyszłe tytuły gier będą równocześnie ukazywały się na Windowsie, Macu i Xboksie 360,” powiedział Cook. „Aktualizacje dla Maca będą dostępne w tym samym czasie, co na Windowsie. Co więcej, gracze na Macu i Windowsie będą dzielić tą samą przestrzeń rozgrywki wieloosobowej: serwery, poczekalnie i tak dalej. Będziemy wpierać różnorodne mieszanki serwerów i klientów. Pierwsza wersja klienta Steam na Macu będzie nową generacją produktu, obecnie w trakcie beta testów na Windowsie.”

Valve potwierdziło, że pierwszą grą, która ukaże się równocześnie na Macu i Windowsie będzie Portal 2.

„Sprawdzamy działanie kodu równocześnie na PC i Macu, proces jest automatyczny i daje rewelacyjne rezultaty.” Stwierdził Josh Weier, lider projektu Portal 2. „Cały czas gramy w natywną wersję zarówno na Macu, jak i PC. Ułatwia to tworzenie tytułów w oparciu o platformę Source.”

Przeniesienie silnika gry Source, a także systemu tworzenia i publikacji Steamworks na Maca, ułatwi deweloperom tworzenie gier na OS X.

„Wersja na Macu w pełni obsługuje API Steamworka,” podkreślił Jason Holtman, kierownik produkcji. „Przewidujemy, że wielu producentów gier wykorzysta możliwości Steam Play.”

Łatwe aktualizacje

Steam pozwala firmom na ogromną swobodę, jeśli chodzi o aktualizacje i poprawki. Przykładowo Team Fortress 2 był aktualizowany ponad sto razy, poinformował Newell.

Nie byłoby to możliwe na zamkniętej platformie np. takiej jak Xbox Live. „Opłaty QA na rzecz Microsoftu wyniosłyby kilkaset tysięcy dolarów za zmiany, które wprowadziliśmy do Team Fortress 2. Pomijam fakt, że cykl wprowadzenia aktualizacji zająłby lata.”

Ostatnio, Valve wykorzystało tą możliwość, wprowadzając zmiany do gry Portal, które ku radości fanów zawierały drobne informacje dotyczące nadchodzącej kontynuacji.

„Chcemy zbliżyć producentów i odbiorców gier do siebie poprzez minimalizację różnić, między tym co ktoś tworzy, a co dostają w tym czasie gracze, bez tworzenia dodatkowych barier,” podkreślił Newell.

Valve nie jest jedynym deweloperem gier na PC, który jest zainteresowany Maciem. Telltale Games, twórcy serii gier Sam i Max ogłosili w poprzednim miesiącu, że zamierzają przenieść swoje tytuły na Maca. Fani mogli nawet zagłosować, która gra powinna został przeportowana w pierwszej kolejności.

Telltale nie potwierdziło jeszcze, jakie gry pojawią się na Macowej wersji Steam. Connor stwierdził, że wybór tej platformy dystrybucji elektronicznej był oczywisty.

„Cześć naszych gier uruchamia się na Macu, część dostępna jest poprzez Steam, nasz cel jest jasny,” powiedział Connor. „Uważamy, że wykonamy świetną pracę z udostępnieniem Steama na Macu i chcemy być częścią tego projektu.”

Newell nie skomentował pytania na temat zamiarów innych producentów gier, udostępniających swoje produkty poprzez Steam. Jednak popularność Steama oznacza, że prawdopodobnie za Valve podążą inni. Podsumowując Steam na Macu oznacza większą ilość gier.

„Mac ma wszystko czego potrzeba i wiemy, że inni deweloperzy widzą ten potencjał,” dodał na zakończenie Newell.

Powyższy tekst jest tłumaczeniem artykułu ze strony Wired.com.