W mgnieniu oka

Witaj na prywatnej stronie blinkkina. Zapoznaj się z informacjami na temat bloga i autora. Subskrybuj witrynę przez kanał atom lub zobacz ostatnie komentarze. W wolnej chwili odwiedź mojego mikrobloga na identi.ca.


Quakeworld

Quakeworld - zrzut ekranu

1. Wstęp – ogólnie o QW.

W 1996 roku Quake ujrzał światło dzienne. Quake to póki co najszybszy FPP z obecnych na rynku. Pomimo, że został wydany w 1996 jego nowatorskie pomysły (jak na tamte czasy) są przenoszone do współczesnych gier (patrz CPMA). W 1997 id Software wydało patch do Quake’a. Ówczesny patch zmieniał fizykę (dodał większą kontrolę lotu, ‘przesunął’ skok z server-side na client-side), zaczęły rodzić się pierwsze poważne klany.

2. Czy ktoś w to jeszcze gra?

QuakeWorld do dziś żyje, scena ma się całkiem dobrze. Społeczność (chodzi oczywiście o tryb multiplayer) jest być może najaktywniejszą spośród wszystkich części “Gwoździa”. Sporą grupę osób, która zaczynała grać na samym początku dalej można zobaczyć na serwerach – staż pykania w QuakeWorld niektórych osób to kilkanaście lat. Ciągle organizowane są turnieje, w tym na dużych imprezach jak DreamHack. Newsy dotyczące sceny można znaleźć na stronie1.

3. Ta gra musi okropnie wyglądać?

Istnieją współczesne klienty (gra jest ciągle rozwijana i ulepszana) takie jak ezQuake, które nadają QuakeWorld’owi znacznie lepszy wygląd. Co prawda nie dorównuje współczesnym produkcjom, jednak i tak większość osób ustawia detale na minimum, aby wyciągnąć jak największą wydajność w trybie multiplayer (chodzi tu o wszystkie gry). Polecam przejrzeć zrzuty ekranu dostępne na stronie2.

4. Jak wygląda przykładowy pojedynek?

QW to jedna z najszybszych gier FPP o czym była już mowa. Obecnie grane są pojedynki 1vs1, 2vs2 i 4vs4. Ze względu na brak broni w rodzaju Railguna (znanego z kolejnych części Quake’a) poniekąd wymuszany jest bardzo agresywny styl gry. Kontrola mapy (zdobywanie przedmiotów) odgrywa także znacznie większą rolę niż w przypadku innych produkcji. Jedną z cech szczególnych jest tzw. bunny hopping, który umożliwia błyskawiczne poruszanie się po mapie. Warto obejrzeć filmik z udziałem najlepszych zawodników zamieszczony poniżej.

5. Jak zainstalować QW?

Najpierw należy zainstalować klienta. Polecam nQuake’a, którego można pobrać ze strony3. Oprócz tego, aby w pełni cieszyć się grą potrzebne są oryginalne pliki z Quake 1 (”pak1.pak” i “pak0.pak”). Można je znaleźć na wielu stronach wpisując w wyszukiwarce np. Google: “Index of” +pak1.pak +33M. Jeśli już zdążyliśmy zainstalować nQuake wchodzimy do katalogu z grą i kopiujemy ściągnięte pliki do folderu ID1 (lub id1). Teraz możecie odpalić grę, warto zacząć od zmiany ustawień.

6. Najpierw chcę potrenować z botem…

Otwieramy konsole za pomocą tyldy (klawisz ze znaczkiem ~) i wpisujemy (bez cudzysłowia oczywiście) “bot_1vs1″, powinna się rozpocząć gra. Na początku polecam też zmienić mapę na prostszą do opanowanie – w konsoli wpisujemy “map dm6″. Teraz pozostało ustawić poziom trudności, a raczej poziom umiejętności bota – wpisujemy w konsoli “skilldown”, aby zmniejszyć lub “skillup” aby zwiększyć sztuczną inteligencję przeciwnika. Aby dodać bota wpisujemy (także w konsoli) “addbot”. Kiedy będziemy gotowi wpisujemy “ready”, aby zacząć pojedynek. Poniżej zamieściłem małą ściągawkę.

/bot_1vs1
/map dm6
/skillup
/addbot
/ready

7. Gdzie znaleźć więcej informacji?

Na stronie QuakeWorld Drama4 można znaleźć przydatne poradniki (tutoriale) oraz bardzo obszerną encyklopedię, a raczej Wiki.

8. Przydatne odnośniki.

1 Quakeworld.nu

2 EzQuake

3 nQuake

4 QWdrama